talamuß som koncept

Verksamhetsnära data

När aktuell verksamhetsdata görs tillgänglig och begriplig för olika yrkesroller i en skolorganisation kan dessa personer fatta mer välinformerade beslut och tillsammans skapa bättre förutsättningar för elevernas lärande. Några exempel på data kan vara elevernas läs- och räkneförmågor, närvaro, upplevd studiero, lektionens position i schemat, omdömen, betyg och resultat på nationella prov.

Utgår från verksamhetens nuläge

talamuß är ett koncept som utgår från verksamhetens befintliga resurser och nuläge. Uppdragen skräddarsys i samverkan med uppdragsgivaren (vanligtvis en skolhuvudman) och dess leverantörer av IT-stöd. Samverkan sker så väl med leverantören av den grundläggande plattformen och tillhörande BI-verktyg* (vanligtvis Google eller Microsoft) som med leverantörer av andra digitala verktyg (exempelvis Lexplore eller LegiLexi för läsning och Magma för matematik).

* BI = Business Intelligence, Googles verktyg heter Studio Data och Microsofts verktyg heter PowerBI.

person writing on white paper
person writing on white paper
Hela styrkedjan, integritet och övergångar

talamuß i större skala innebär att huvudmannens hela styrkedja involveras. Verksamhetsnära data samlas in och aggregeras till respektive nivå utifrån ändamålsenlighet och integritetsskydd.

Likväl som en enskild elev ska värnas sin integritet, ska enskilda lärares och skolledares integritet respekteras.

Vidare möjliggör storskalig implementering av talamuß-konceptet en ökad systematik kring övergångar såväl mellan skolformer som olika stadier. Exempelvis så kan förskolor och lägre stadier utvärdera sin undervisning med hjälp av data från första höstterminen i överliggande skolform eller stadie.

people sitting on blue carpet
people sitting on blue carpet
Train-the-trainers-metodik för förändringsledning

talamuß implementeras med fördel i verksamheten med s k train-the-trainers-metodik. Denna metodik bygger på att nyckelpersoner (exempelvis förstelärare, specialpedagoger och skolledare) får fördjupad coachning i datalitteracitet. Dessa nyckelpersoner stödjer i sin tur övriga chefer och medarbetare i organisationen i att utveckla sin datalitteracitet. Nyckelpersonerna blir förändringsledare och kulturbärare för organisationens datalitterära kapacitet.

person using black laptop computer
person using black laptop computer

Bakgrund och synsätt

talamuß-konceptet har tagits fram utifrån insikter från systematiskt kvalitetsarbete ur ett tjänstemannaperspektiv i kommunal skolförvaltning och nära dialog med personer i praktiknära forskning och tidigare kollegor i pedagogiska roller. Vidare så har dessa insikter värderats utifrån tekniskt kunnande och förståelse för verksamhetsutvecklande förändringsprocesser. Allt detta sammantaget ger ett koncept som är starkt användarcentrerat och som bygger på ett tillvägagångssätt där involverade personers och professioners delaktighet, ansvarstagande och motivation är viktiga framgångsfaktorer.